Projekti

Svjetski tjedan svemira 2024./2025.

Svjetski tjedan svemira se obilježava svake godine od 4. do 10. listopada pod pokroviteljstvom World Space Week Asocijacije (WSWA), najveće svjetske obrazovne organizacije povezane sa svemirom, a koja je pokrenuta od strane Ujedinjenih naroda i Vijeća za miroljubivo korištenje svemira (COPUOS) te Ureda za svemirske poslove (UN OOSA).

V. osnovna škola Varaždin se različitim aktivnostima tradicionalno uključila u realizaciju ove manifestacije čija ovogodišnja tema “Svemir i klimatske promjene” naglašava ključnu ulogu svemira u istraživanju Zemlje s ciljem poticanja globalne rasprave svjetskih obrazovnih i javnih inicijativa o njihovoj povezanosti budući da nas navedena istraživanja opskrbljuju ključnim podacima o zdravlju našeg planeta koje moramo iskoristiti za razumijevanje okoliša, dobrobit civilizacije i provedbu značajnih mjera za ublažavanje sve snažnijih klimatskih promjena.

Aktivnosti za učenike

Moonalisa – 04.10.2024.

Radionica pod nazivom Moonalisa održana je 4. listopada, a u njoj su sudjelovali učenici 5. do 8. razreda osnovne škole. Cilj radionice bio je potaknuti kreativnost i podizanje svijesti o ekološkim pitanjima izradom digitalnih promotivnih postera i plakata s ekološkim porukama na temu svemira i klimatskih promjena. Radionica je kombinirala elemente digitalne umjetnosti i ekološke edukacije, osnažujući učenike da kroz vizualne projekte izraze važnost očuvanja okoliša i razumijevanja klimatskih promjena, povezano s temom istraživanja svemira.

Mali svemirci – Prvi dio – 07.10.2024.

Naši „mali svemirci“ iz izvannastavne aktivnosti „Domaćinstvo“ sudjelovali su u radionici održanoj 7. listopada u sklopu koje su oblikovali modele iz plastelina kako bi prikazali kakav okoliš i život na Zemlji žele. Ova kreativna aktivnost potaknula je učenike nižih razreda da kroz maštovite prikaze izraze svoje nade za boljim i ekološki održivim svijetom.

Mali svemirci – Drugi dio – 08.10.2024.

U utorak, 8. listopada, „mali svemirci boravkaši“  saznali su tajne manjih svemirskih tijela poput kometa i asteroida te su se upoznali s posljedicama njihovih sudara na klimu i život na Zemlji. Nakon edukativnog dijela, učenici su izradili svoje modele kometa, čime su spojili kreativnost s učenjem o svemiru i njegovom utjecaju na naš planet.

Tik Tok – vrijeme curi – 08.10.2024.

Predavanje pod nazivom Tik Tok – vrijeme curi održano je 8. listopada za učenike 7. razreda. Fokus interaktivnog izlaganja bio je na utjecaju različitih svemirskih parametara, poput Sunčevog zračenja, karakteristika Zemljine orbite i sastava atmosfere, na klimu Zemlje. Nakon predavanja, učenici su aktivno sudjelovali u raspravi o mogućnostima ublažavanja globalnog zatopljenja, razmatrajući mjere koje bi mogle pomoći u smanjenju njegovih posljedica.

Space džem – 09.10.2024.

Space džem je timsko natjecanje u svemirskim igrama za učenike viših razreda, osmišljeno da na zabavan način učenici odmjere svoje sportske vještine i znanje iz opće kulture. Natjecanje je uključivalo svemirski hokej, planetarni metoboj, te igre pantomime, crtanja i trivije u sklopu igre Zvjezdane staze koju su sami osmislili i izradili naši mali svemirci iz prijašnjih generacija. Nakon uzbudljivih igara, svi sudionici su bili nagrađeni slatkim zalogajima kruha i “svemirskog” džema, što je dodatno upotpunilo opuštenu i prijateljsku atmosferu galaktičke zabave.

Galaktička staklenka – 10.10.2024.

Predavanje pod nazivom Galaktička staklenka održano je 10. listopada i bilo je posvećeno razumijevanju efekta staklenika. Učenici su, uz videozapis i razgovor, ponovili ključne činjenice o prirodnom efektu staklenika i njegovoj važnosti za život na Zemlji. Raspravljalo se o tome kako ljudske aktivnosti povećavaju količinu stakleničkih plinova, koliko dugo ti plinovi ostaju u atmosferi, te o problemima koji nastaju zbog pojačanog efekta staklenika. Praktični dio uključivao je tri pokusa kojima smo dokazivali prirodni efekt staklenika. U prvom pokusu smo mjerili promjene temperature vode u posudama izloženim toplini, od kojih je jedna bila u plastičnoj vrećici. U drugom pokusu smo uspoređivali učinke ugljikovog dioksida i vodene pare u bocama izloženim toplini kako bismo utvrdili koja tvar ima jači staklenički učinak. U trećem pokusu, zagrijavali smo posude s različitim količinama ugljičnog dioksida kako bismo vidjeli kako povećana koncentracija u zraku utječe na porast temperature.

Kinestar – 10.10.2024.

U sklopu filmske projekcije Kinestar, prikazan je film „Moj dida je pao s Marsa“, prvi hrvatski SF film za djecu iz 2019. godine, koji je osvojio brojne nagrade na domaćim i međunarodnim festivalima. Radnja filma prati djevojčicu Unu čiji se život drastično mijenja kada izvanzemaljci otmu njenog djeda. U podrumu svoje kuće, Una otkriva da je njen dida zapravo izvanzemaljac čiji je brod davno srušen, a uz njega se nalazi i mali mrzovoljni robot Dodo. Una i Dodo imaju manje od 24 sata da pronađu i spase djeda što ih vodi na uzbudljivo putovanje ispunjeno avanturama koje su obilježene poučnim trenucima o vrijednostima kao što su prijateljstvo, ljubav, povjerenje i suosjećanje.

Ivana Ivković

Skip to content