Bliži se kraj još jedne školske godine, a mnogi učenici osjećaju napetost i strah od ocjena koje mogu bitno promijeniti prosjek završne ocjene ili utjecati na daljnji izbor obrazovanja. S druge strane, odrasli često pod pritiskom sustava pridonose stvaranju atmosfere u kojoj ocjene postaju važnije od dobrobiti djeteta.
Stručnjaci upozoravaju da se prevelika očekivanja i kažnjavanje djece zbog slabijih ocjena mogu platiti visokom cijenom. Ta se cijena može platiti samopouzdanjem učenika, narušenim odnosom s roditeljima, niskim osjećajem vlastite vrijednosti ili narušavanjem emocionalne stabilnosti. Zbog toga, mentalno zdravlje učenika često je ugroženo pritiskom ocjena. Strah od škole, neizvjesnost i stres mogu rezultirati dugotrajnim poteškoćama u regulaciji emocija i suočavanju sa stresom. Odlične ocjene i upis u srednju školu su bitni, no popratni pritisci i osjećaj da nikada nismo dovoljno dobri nerijetko vode dugoročnim problema mentalnog (a time i fizičkog) zdravlja, kao i nesretnim i neispunjenim životom.
Ključno je staviti mentalno zdravlje učenika na prvo mjesto i prepoznati da ocjene ne definiraju dijete, već njegovo znanje i mentalni razvoj. Iako ne možemo izbjeći prosjek ocjena, smanjenjem pritiska, stvaranjem osjećaja vlastite odgovornosti i poticanjem unutarnje motivacije za učenje stvaramo temelje zdravog odrastanja i sretnijeg djetinjstva.
Sebe je bitno uspoređivati s obzirom na vlastiti napredak, a ne s obzirom na napredak drugih jer, uvijek će postojati netko bolji i izvrsniji u nečemu od nas samih, a mi ćemo se na taj način uvijek osjećati nedovoljno dobrima.
Jelena Pongrac dos Santos, psihologinja